GRY STRATEGICZNE
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919
Semper Fidelis to pięknie ilustrowana, planszowa gra strategiczna dla 2 osób, która przedstawia realia walk o Lwów w latach 1918–1919.
cena:
121.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: 2
wiek: od 12 lat
czas gry: od 45 do 180 min.
wydawca: Wysoki Zamek
projektant: Łukasz Wrona
wersja językowa: polska
Opis w serwisie BGG
Opis
Listopad 1918 roku. Powoli kończy się straszliwa Wielka Wojna, która zmieniła Europę i zniszczyła stare monarchie. Na gruzach jednej z nich – monarchii austro-węgierskiej – rozpoczyna się nowy konflikt pomiędzy dwoma narodami: polskim i ukraińskim. Jego areną będzie Lwów – miasto zawsze wierne Rzeczypospolitej.
Gracze wcielą się w role dowódców obu stron, którzy będą starali się opanować miasto i okolice. Rzucą do boju regularne jednostki Strzelców Siczowych, żołnierzy odrodzonego Wojska Polskiego oraz wcielą do szeregów ochotników - zarówno słynnych lwowskich baciarów jak i kobiety i dzieci. Wyposażą ich w broń oraz mundury zdobyte w magazynach należących do armii austro-węgierskiej. Postarają się wykorzystać także artylerię, lotnictwo oraz pociągi pancerne. Spróbują negocjacji z ciągle stacjonującymi w mieście jednostkami austriackimi oraz węgierskimi. Jednak nie mogą zapomnieć o pomocy cywilom, którzy nie tylko potrzebują żywności, ale także narażeni są na ogień nieprzyjacielskich kul i bagnetów. Zbyt wielkie straty wśród ludności lub zniszczenia części miasta mogą skończyć się klęską strony polskiej. Gracze niecierpliwie wyczekiwać będą także na wieści z innych odcinków frontu oraz zaciszy politycznych gabinetów, w których decydowano o losach obu narodów. Semper Fidelis to więc gra strategiczna, która ukazuje wszelkie aspekty prowadzenia wojny. Przygotowanych 5 scenariuszy różni się od siebie tematyką, skalą oraz czasem rozgrywki. Gra powstała we współpracy z Krakowskim Odziałem Instytuty Pamięci Narodowej.
Gra zawiera:
planszę 40x60 cm,
120 kart 58x88 mm,
134 drewnianych znaczników,
131 żetonów ,
5 kart scenariuszy,
instrukcję do gry,
Recenzje naszych klientów:
zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną
dodano: 2018-08-08
Semper Fidelis to wyjątkowa gra. Jedna z najlepszych.
autor:
Sebastian Adamiak
Łukasz Wrona świetnie pokazał konflikt między Polakami a Ukraińcami, który był bezpośrednią kontynuacją Pierwszej Wojny Światowej (a według niektórych jej częścią, ale to już inny temat). Harcerze, byli żołnierze organizacji niepodległościowych, socjaliści, endecy – wszyscy razem stanęli ramię w ramię przeciwko ukraińskiej agresji, która chciała ustalić granicę za pomocą faktów dokonanych. Dziś możemy stanąć razem z nimi w tej walce. Lub zmienić historię jako ukraiński dowódca.
Zasady są naprawdę proste. Wdrożenie nowego gracza przebiega bezboleśnie, a podstawowy scenariusz jest idealny do takiego celu. Pokazuje w przyjemny sposób wszystkie podstawowe mechaniki i pozwala graczom nauczyć się Semper Fidelis. Obawiałem się komplikacji walki, ale tabelki zastosowane tutaj jak i sam schemat bitwy są bardzo łatwo przyswajalne, nawet przez niewojenników.
Kluczem do zwycięstwa jest wykorzystanie przewag swojej strony i umiejętne zatuszowanie naszych słabości. Zarządzanie zaopatrzeniem. Zdobywanie kluczowych terenów. Umiejętne wprowadzanie posiłków i uzupełnień. Tutaj trzeba nadmienić, że scenariusze są momentami nie do końca zbalansowane, ale jest to podyktowane chęcią zachowania historycznej zgodności. Co ważne jednak – nie jest tak, że jakieś scenariusze są niewygrywalne daną nacją.
Klimat, jak już wspomniałem, jest w Semper Fidelis cudownie wprowadzony. Osobiście chętnie uczyłbym historii w szkołach za pomocą tej gry… Zgodność historyczna, dbałość o szczegóły, mechanika bardzo dobrze wspierająca temat, przedstawienie walk miejskich, znaczenie zaopatrzenia i popularności w mieście, postępujące zniszczenie miasta… Cudo.
Semper Fidelis to wspaniała gra. Ja się w niej zakochałem. Szkoda, że nie zyskała jeszcze popularności i przez to nie miała najmniejszych szans w konkursie Planszowa Gra Roku. Skoro recenzenci w nią nie grali, to nie mogła przejść do drugiego etapu… a w mojej opinii powinna. Nie jestem do końca przekonany, czy wydawca wykorzystuje potencjał marketingowy, jakim jest setna rocznica odzyskania niepodległości… Semper Fidelis to jedna z najlepszych gier zeszłego roku. Oddanie realiów historycznych jest tutaj wręcz modelowe. Widać osobisty związek autora z przedstawianymi wydarzeniami. System jest świetny i nie mogę doczekać się kolejnych gier.





Łukasz Wrona świetnie pokazał konflikt między Polakami a Ukraińcami, który był bezpośrednią kontynuacją Pierwszej Wojny Światowej (a według niektórych jej częścią, ale to już inny temat). Harcerze, byli żołnierze organizacji niepodległościowych, socjaliści, endecy – wszyscy razem stanęli ramię w ramię przeciwko ukraińskiej agresji, która chciała ustalić granicę za pomocą faktów dokonanych. Dziś możemy stanąć razem z nimi w tej walce. Lub zmienić historię jako ukraiński dowódca.
Zasady są naprawdę proste. Wdrożenie nowego gracza przebiega bezboleśnie, a podstawowy scenariusz jest idealny do takiego celu. Pokazuje w przyjemny sposób wszystkie podstawowe mechaniki i pozwala graczom nauczyć się Semper Fidelis. Obawiałem się komplikacji walki, ale tabelki zastosowane tutaj jak i sam schemat bitwy są bardzo łatwo przyswajalne, nawet przez niewojenników.
Kluczem do zwycięstwa jest wykorzystanie przewag swojej strony i umiejętne zatuszowanie naszych słabości. Zarządzanie zaopatrzeniem. Zdobywanie kluczowych terenów. Umiejętne wprowadzanie posiłków i uzupełnień. Tutaj trzeba nadmienić, że scenariusze są momentami nie do końca zbalansowane, ale jest to podyktowane chęcią zachowania historycznej zgodności. Co ważne jednak – nie jest tak, że jakieś scenariusze są niewygrywalne daną nacją.
Klimat, jak już wspomniałem, jest w Semper Fidelis cudownie wprowadzony. Osobiście chętnie uczyłbym historii w szkołach za pomocą tej gry… Zgodność historyczna, dbałość o szczegóły, mechanika bardzo dobrze wspierająca temat, przedstawienie walk miejskich, znaczenie zaopatrzenia i popularności w mieście, postępujące zniszczenie miasta… Cudo.
Semper Fidelis to wspaniała gra. Ja się w niej zakochałem. Szkoda, że nie zyskała jeszcze popularności i przez to nie miała najmniejszych szans w konkursie Planszowa Gra Roku. Skoro recenzenci w nią nie grali, to nie mogła przejść do drugiego etapu… a w mojej opinii powinna. Nie jestem do końca przekonany, czy wydawca wykorzystuje potencjał marketingowy, jakim jest setna rocznica odzyskania niepodległości… Semper Fidelis to jedna z najlepszych gier zeszłego roku. Oddanie realiów historycznych jest tutaj wręcz modelowe. Widać osobisty związek autora z przedstawianymi wydarzeniami. System jest świetny i nie mogę doczekać się kolejnych gier.
Gra sama w sobie to średnio-lekki zawodnik wojenny. Bardzo sprytnie zostały oddane takie aspekty jak zaopatrzenie, poparcie co poniektorych frakcji walka i kontrola poszczegolnych czesci miasta. Wydanie samo w sobie jest bardzo klimatyczne i podczas rozgrywki czuje sie klimat walki o "wiecznie wierne" miasto.
Kilka niejasnosci jest podczas czytania instrukcji, ale to nic w porownaniu z trescia jaka dostajemy na koncu :)
Jestem po rozegraniu 1 scenariusza, oboma stronami. Jak na razie moje wrazenia sa takie ze kazda strona gra sie inaczej i obie dostarcza sporo emocji.