GRY LOGICZNE
Ubongo (edycja polska)
Szalona gra, która rozkręci twój mózg!
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 8 lat
czas gry: ok. 25 min.
wydawca: Egmont
projektant: Grzegorz Rejchtman
wersja językowa: polska
Opis
Każdy gracz dostaje planszę i 12 elementów układanki. Każda plansza ma inny wzór. Jeden z graczy przekręca klepsydrę i rzuca kostką, wskazując, z których elementów gracze będą korzystać w tej rundzie. Wszyscy gracze jednocześnie starają się jak najszybciej zasłonić puste pola na swoich planszach. Każdy, kto zdąży to zrobić, zanim skończy się czas, zdobywa klejnot. Wygrywa gracz, który w ciągu dziewięciu rund zbierze najcenniejsze klejnoty!
"Ubongo" to światowy bestseller, który zdobył popularność dzięki bardzo prostym zasadom i błyskawicznej rozgrywce. Dwa poziomy trudności łamigłówek umożliwiają dostosowanie gry do wieku i doświadczenia graczy.
Elementy gry:
- 48 kafelków (po 12 na gracza)
- 36 plansz (z 432 różnymi zadaniami)
- 1 kostka
- 1 klepsydra
- 1 woreczek
- 1 tor rund
- 58 klejnotów (10 rubinów, 19 szafirów, 10 szmaragdów, 19 bursztynów)
Moim zdaniem świetna gra logiczna chyba na każdą okazję i niemal dla każdego. Gra jest ładnie wykonana, szybko się rozkłada, ma proste zasady, włączenie elementu czasowego angażuje graczy w różnym wieku, nieobligatoryjny element losowy zwiększa szansę na wygraną młodszych lub mniej lotnych graczy. Gra jest świetna dla rodzin, dobra na prezent (przetestowane) oraz na spotkania towarzyskie z osobami, którzy rzadziej grają. Sprawdzi się także jako filler.
Moja 11-letnia córka, co jakiś czas siada do gry z coraz to nowymi graczami - z reguły wygrywając - a pomimo tego pojawia się syndrom kolejnej partii.
Wykonanie:
Córka – gra jest bardzo ładnie zrobiona, podobają mi się obrazki na kostce oraz żywe i energetyzujące kolory.
Rozgrywka:
Córka – podoba mi się układanie kafelków – jest to ciekawy element, którego w innej grze nie widziałam. Nie podoba mi się natomiast element losowy, czyli losowanie kryształków z woreczka, bo ja niestety jestem osobą bez szczęścia w takich grach.
Żona – plusem jest to, że gra jest nieprzewidywalna, nie można z góry zaplanować, nie ma jakiegoś schematu, również element losowy urozmaica rozgrywkę, bo osoba, która najszybciej ułożyła wzór może i tak uzyskać mniej punktów, co zwiększa szanse innych.
Do kogo gra jest skierowana:
Córka: dla wszystkich i dla dzieci i dla dorosłych, a szczególnie dla rodzin.
Żona: można w nią zagrać zawsze kiedy ma się chwilę wolnego czasu, który chce się spędzić z rodziną lub znajomymi. Rozgrywka jest zabawna, a jednocześnie wciągająca z uwagi na rywalizację. W związku z tym, że nie są to ciągłe i długie zmagania, to można rozegrać w dowolnej chwili kilka partyjek, można się umówić np. tylko na 5 losowań i tyle zagrać. To jest gra, którą można w każdej chwili rozłożyć, gdyż zajmuje mało miejsca, a przede wszystkim na koniec nie wymaga długiego czasu na pakowanie i układanie do pudełka. Daje możliwość np. 2-3 rozgrywek i powrotu za jakiś czas, ponieważ, to nie powoduje zatrzymania lub pogorszenia gry.
Jakie umiejętności rozwija te gra?
Córka – na pewno wzrok – trzeba kombinować jak ułożyć kafelki, czasami nie uda się tego zrobić w przewidzianym czasie, ale i tak to jest bardzo fajna gra.
Żona – gra rozwija refleks, spostrzegawczość i kreatywność oraz logiczne myślenie.
Aspekt ograniczonego czasu w grze:
Córka – ja ogólnie nie lubię być pod presją czasu, ale tutaj akurat podoba mi się, że jest ten czas i że to się nie przedłuża, bo w innych grach jak tata myśli to nie da się czekać.
Żona – trzeba się sprężyć i coś wykombinować i to jest właśnie fajne.
Ocena końcowa:
Córka – 9+/10 - fajna i śmieszna, choć nie podoba mi się element losowości, ale poza tym gra jest bardzo fajna.
Żona: 8/10