GRY KOOPERACYJNE
7 dni Westerplatte
Kooperacyjna gra wojenna.
cena:
124.90 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 8 lat
czas gry: ok. 45 min.
wydawca: G3
kod kreskowy: 5902020445425
projektant: Łukasz Woźniak
wersja językowa: polska
Opis
7 dni Westerplatte przenosi graczy do pierwszych dni II wojny światowej. Zadaniem graczy jest powstrzymać atak najeźdźcy przez pierwsze, tytułowe 7 dni.
Zawartość pudełka:
plansza
instrukcja
12 kart wydarzeń
4 pionki polskich oficerów
64 karty ataku niemieckiego
6 dwustronnych kafli pól akcji
15 żetonów
74 znaczniki cegły
16 znaczników amunicji
4 znaczniki granatu moździerzowego
5 znaczników rany
4 znaczniki miny
1 znacznik morale
Na tę grę czekałem odkąd o niej usłyszałem pierwszy raz z 3 powodów:
-autorem jest Łukasz "Wookie" Woźniak, który świetnie recenzuje gry na You Tubie
-tematyka gry
-jest kooperacyjna
Wykonanie oceniam na bardzo dobre. Karty są wykonane z porządnej tektury i mają ładne ilustracje aczkolwiek zastanawiam się czy na pewno obejdzie się bez koszulek do nich.
Plansza jest kwadratowa, wydaje się solidna, składa się do wewnątrz więc małe ryzyko, że "grywalna" strona się zacznie przecierać. Jedyny mankament jaki zauważyłem to jej lekka wypukłość na środku po rozłożeniu. Nie przeszkadza to w graniu, ale mimo wszystko...
Elementy to kartonowe i drewniane znaczniki. Pierwsze co się rzuca w oczy to 74 drewniane cegiełki(to właśnie te cegiełki najdłużej się rozkłada i sprząta). Oprócz tego otrzymujemy drewniane znaczniki amunicji, min, moździerzy, ran, morale i oficerów oraz kartonowe "bonusy" wynikające z wahań morale i wydarzeń. Cóż, dla mnie gra musi też dobrze wyglądać i trochę jestem zawiedziony ponieważ niektóre znaczniki różnią się tylko kolorem, a gdyby chociaż znaczniki amunicji "wystylizować" na wygląd nabojów to gra zyskałaby dodatkowo na klimacie.
W grze dowodzimy obroną Westerplatte maksymalnie w 4 osoby (jest też przewidziany wariant dla 1 gracza). Głównym celem jest wytrzymanie tytułowych 7 dni, w trakcie których musimy odeprzeć natarcia niemieckich oddziałów. Nie ma co się oszukiwać, gra jeśli nie wymaga to wymusza kooperację ponieważ nie da się wygrać, gdy każdy działa na własną rękę.
W trakcie gry rozgrywka toczy się naprzemiennie między graczem, a niemieckimi żołnierzami. W swojej turze gracz ma do dyspozycji 1 akcję i 2 punkty ruchu, które może wykonywać w dowolnej kolejności. Akcją może być oddanie strzału w stronę nacierających wojsk lub skorzystania z możliwości budynku (pobranie amunicji, podniesienie moralne, położenie miny, strzelenie z moździerza, odepchnięcie wroga lub naprawa umocnień). Po każdej akcji gracza następuje ruch przeciwnika, podczas którego oddaje on strzał w kierunku umocnień, wzywa kolejne oddziały oraz wykonuje ruch. Następnie swój ruch wykonuje kolejny gracz.
Każdy dzień kończy się gdy pokona się 8 niemieckich oddziałów. Wydaje się proste, prawda? Nie jest jednak tak różowo, mniej więcej od 3 dnia zaczyna się kombinowanie, myślenie nad każdym ruchem i koordynacja z resztą drużyny, ponieważ siły III Rzeszy błyskawicznie rosną, a pojawiająca się artyleria oraz naloty nie ułatwiają wytrwania na posterunku. Cała gra kończy się gdy graczom uda sie przetrwać 7 dzień lub gdy oddziały niemieckie zniszczą 2 budynki graczy.
Gra naprawdę trzyma klimat i wzbudza zaangażowanie nawet u sceptyków, którzy nie lubią gier wojennych. Przecież w końcu musimy się obronić! Nie damy się pokonać ani grze ani nazistom! Element kooperacyjny został bardzo starannie przemyślany. Nie występuje sytuacja, w której jedna osoba nagle przejmuje dowodzenie, a reszta słucha. Tutaj każdy ma swoje zadanie i każdy jest przywódcą, ponieważ gra nie pozwala na kłótnie. Nawet gdy ktoś jest zmuszony przebywać na jednej pozycji to na pewno tez nie potrwa to długo ponieważ wojska wroga posuwają w różnym tempie i w różnej kolejności dlatego zaraz będzie potrzebny gdzie indziej.
Krótko mówiąc, mimo paru niedopracowań technicznych gra jest super! Polecam każdemu