gry planszowe wojenne > Commands & Colors: Ancients (7th printing)
GRY WOJENNE
logo przedmiotu Commands & Colors: Ancients (7th printing)

Commands & Colors: Ancients (7th printing)

cena:

309.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: 2
wiek: od 12 lat
czas gry: ok. 60 min.

wydawca: GMT
nr katalogowy: GMT0509-11

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


Commands & Colors: Ancients allows you to re-fight epic battles of the ancient world. Here the focus is on the two rivals for power in the Western Mediterranean – Carthage and Rome. Will you, as Hannibal, triumph over larger Roman armies; or as Scipio Africanus, will you beat Hannibal with newer tactics of your own? Units in both armies can only move and fight when ordered. The command playing cards supply those orders, providing an element of luck that creates a fog of war and presents players with both challenges and opportunities. You must maximize your opportunities by playing your command cards judiciously. How well you handle the diverse units, their weapons, and the terrain, will determine victory. Commands & Colors: Ancients contains the battles of Akragas, Crimissos River, Ticinus River, Lake Trasimenus, Cannae, Dertosa, Castulo, Baecula, Ilipa, and Zama.

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2021-03-01 Ciekawe wprowadzenie do gier wojennych autor: probe9

Commands & Colors: Ancients to najpopularniejsza część serii poświęcona zmaganiom Rzymu oraz Kartaginy. Gra jest dobrze wykonana, w najnowszych wydaniach otrzymujemy już utwardzaną planszę. Pozytywnym akcentem jest dołączenie dodatkowych bloczków oraz naklejek (z uwagi na to trzeba uważnie je obklejać w takiej kolejności jak jest to opisane w instrukcji). Oczywiście sam proces naklejania naklejek nie należy do najprzyjemniejszych ale trzeba to zrobić :)

Sama rozgrywka jest dość prosta co często jest źródłem krytyki ze strony bardziej wymagających entuzjastów gier wojennych. Dochodzi też spora losowość ze strony kości a także dociąganych kart. Ale jeżeli ktoś nastawi się na lekką i prostę rozgrywkę (co nie oznacza, że całkowicie pozbawioną głębi taktycznej) to z pewnością będzie czerpał z rozgrywki dużo satysfakcji. Plusem jest też stosunkowo krótki czas rozgrywki - niektóre scenariusze są do rozegrania nawet w 20-30 minut, a zdecydowana większość spokojnie zamknie się w godzinie. Wspominając o scenariuszach warto zauważyć, że w podstawce jest ich aż 15 co zapewnia sporą regrywalność (a dodatków jest do kupienia sporo, "fanowskie" scenariusze można również znaleźć na BGG). Scenariusze w większości nie są zbalansowane i jeżeli ktoś chce podchodzić do gry na zasadach rywalizacji to chyba najlepiej rozgrywać każdy scenariusz dwa razy - zamieniać się stronami i potem podliczać zdobyte punkty.

Grę zdecydowanie polecam, w swojej kategorii spełnia chyba wszystkie oczekiwania. Jeżeli komuś spodoba się system a chciałby czegoś bardziej złożonego to następnym krokiem może być Commands & Colors: Napoleonics, która jest nieco bardziej złożona, przy zachowaniu płynności rozgrywki.
dodano: 2012-09-27 Prosta i niezwykle wciągająca gra bitewna autor: Lothrain

Jest wielu takich, którzy narzekają na serię C&C. Że za prosta. Za banalna. Że nie oddaje w pełni złożoności walki na polu bitwy. To najczęściej głosy weteranów gier bitewnych, którzy kochają spędzać kilka godzin nad planszami zajmującymi trzy stoły, pokrytymi drobnymi polami z mnóstwem żetonów i książką zasad specjalnych. Ale dla zwykłych zjadaczy planszówek C&C oferuje naprawdę niezłą zabawę.

W dużym skrócie C&C: Ancients jest dwuosobową bitewną grą bloczkową. Na heksoidalnej planszy podzielonej na trzy części (prawe skrzydło, centrum i lewe skrzydło) ustawiamy jednostki zgodnie ze scenariuszem wybranym z dołączonej do instrukcji książeczki. Jest ich wystarczająco dużo, a dodatki wnoszą nowe jednostki i kolejne scenariusze. Nie mówiąc już o scenariuszach nieoficjalnych, których w sieci jest naprawdę sporo.
Każdy z graczy dowodzi jedną ze stron konfliktu i zgodnie z regułami danego scenariusza musi spełnić określone warunki (zazwyczaj pokonać konkretną ilość jednostek przeciwnika), aby wygrać starcie. Gracze losują ze wspólnej talii kart tzw. karty rozkazu (ich polskie tłumaczenie można znaleźć na BGG) i na ich podstawie mogą kierować swoją armią. Rozkazy często dotyczą określonego skrzydła, konkretnego typu jednostek (konnica lub piechota, lub w zależności od siły uzbrojenia oddziałów), istnieje też kilka specjalnych rozkazów, które są jednak dobrze wytłumaczone w instrukcji. Mechanika jest więc niemal identyczna jak w Memoir'44, ale moim zdaniem bardziej przystaje do bitew starożytnych, niż starć współczesnych jednostek. Każda jednostka składa się z określonej ilości drewnianych bloczków (piechota 4, konnica 3, inne 2) i otrzymując obrażenia traci pomału stan osobowy (odejmując konkretną ilość bloczków). Gdy straci wszystkie, jest rozbita, usuwana z gry i daje 1 punkt przeciwnikowi. Walka jest rozstrzygana za pomocą specjalnych kości wprowadzając do rozgrywki element losowy, ale da się go okiełznać właściwą strategią. Poza tym nie ma nic cenniejszego niż oczekiwanie na rzut kośćmi i ostateczna chwalebna obrona małej grupy łuczników przed napierającą falangą wroga :)

W niektórych scenariuszach na planszy pojawiają się kafle terenu: rzek, jezior, lasów, wzgórz i inne, które często znacznie modyfikują grę i wpływają na przebieg starcia. W zależności od tego, jakie karty otrzymamy na rękę, musimy wybrać odpowiednią strategię, przynajmniej dla początku bitwy. Po zagraniu jednej karty, dobieramy nową, a inicjatywa przechodzi na przeciwnika. I tak aż do szczęśliwego lub niekoniecznie końca.
Oczywiście gra ma nieco więcej niuansów: dowódców, którzy wpływają na przebieg starcia, słonie, które potrafią siać prawdziwy zamęt na planszy, możliwości ucieczki, zaplanowanego odwrotu, dodatkowych ataków itd. Jest tego trochę, ale reguły są jasno wytłumaczone i względnie proste. Dość, żeby zagrać powiedzmy z 8-9-latkiem :)
Mogę tylko serdecznie polecić.