gry planszowe wojenne > Fields of Despair
GRY WOJENNE
logo przedmiotu Fields of Despair

Fields of Despair

Francja w latach 1914-1918

cena:

289.90 PLN
wysyłamy w: niedostępny

Podstawowe informacje:


liczba graczy: 2

wydawca: GMT (2017)
nr katalogowy: 1602
projektant: Kurt Keckley

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis


Fields of Despair: France 1914-1918 is a 2-player hex-based strategic level block war game set on the Western Front of the First World War. Players take control of the Allies or Central Powers fighting the war on land, at sea, and in the air all the while making tough economic and technological decisions at home.

Fields of Despair has a unique block system designed to maintain the fog of war throughout the entire game. In most games, block combat values range from one to four. In Fields of Despair the range is zero to twenty.

The range in values makes Fields of Despair a very deceptive game. Players can build up a large force with a single block instead of giving away their strategy with a stack of blocks.

Movement is simple and free flowing. Players are allowed to “make change” during the movement phase. Thus a block with a combat value of 16 could be broken in two blocks of 8 before moving, or conversely two blocks could be combined into one. Zero-value blocks known as “Deception” blocks could also be part of the exchange. Thus after every movement phase you never really know the strength of your enemy.

A unique phase called Strategic Reorganization, allow players to make the large build ups of the First World War in secret.

The fog of war isn’t lost after first contact with the enemy. Blocks remain hidden even when enemies occupy the same hex and stay hidden until one player decides to allocate an air squadron for reconnaissance or sends his men across no man’s land.




Combat is fought in singular rounds and involves the allocation of limited artillery resources across the front. Unlike many games, the active player is not obligated to fight a round of infantry combat. If he wants to sit in his trench and fight an attritional artillery battle that is his prerogative. However, if he does choose to send his men “over the top” all blocks are revealed and one round of combat is fought. After loses are taken all blocks are stood back up as armies retreat back to their trenches.


In Fields of Despair, Allied and Central economies are in a constant state of decline. Therefore, at the start of each turn, the ability to supply troops, keep planes in the air and artillery full of shells, decreases.



Players are given a limited number of Economic Points (EP’s) each turn and must make several tough choices. EP’s must be allocated among war the war efforts of supply capacity, logistics, and artillery or aircraft production and maintenance.


EP’s may also be used to help fight the war at sea and in the East as well as advance technologies of the day including: aircraft improvements (the Fokker tri-planes didn’t invent themselves), chlorine and mustard gas as well as the gas-masks to counter them and tanks.

The wars at sea and in the East are abstracted through simple streamlined systems that affect both the Western Front and the economies of each power.

Fields of Despair includes a 10-turn 1914-1918 historical campaign as well as historical scenarios for the early, mid and late war. Free set up scenarios for all 4 periods are also included which allow for alternate history play. What happens if the Germans never attack Belgium? What if France struck first?


Components:

1 Mounted Map 22 x 34
1 Rule Book
1 Playbook of Scenarios and Examples of Play
2 Player Boards ( to track Econ and Tech)
140 Blocks and Stickers
117 5/8” Counters
54 1” Counters (Air, Artillery, Tanks)
92 1/4” wood cubes (to track economies, naval war and Eastern front)
2 Bags for drawing Naval War and Eastern Front chits/cubes
Various Player Aids

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2017-10-04 bardzo solidna pozycja autor: pietia2015

Fields of Despair-France 1914-1918 to bloczkowa gra wojenna wydawnictwa GMT, autorstwa debiutanta Kurta Kecley’a. Od strony zewnętrznej przygotowano ją doskonale – jak na pozycję z górnej półki przystało – zawiera twardą mapę oraz grube żetony, zamknięte w przepastnym, „pancernym” pudle. Szata graficzna również na najwyższym poziomie – sama plansza należy do najładniejszych, jakie zdarzyło mi się oglądać. Wszystko to cieszy oko i zachęca do rozgrywki, ale czy autorowi udało się połączyć piękną oprawę z równie dobrym pomysłem na grę? Wydaje mi się, że tak. W „Polach rozpaczy” otrzymujemy pod komendę całość sił niemieckich lub alianckich, podzielonych na oddziały występujące na planszy w postaci niewielkich drewnianych bloczków. Naszym zadaniem będzie, najkrócej rzecz biorąc, zadawanie jak największych strat przeciwnikowi oraz zajmowanie terenu. Nowatorskim rozwiązaniem jeśli chodzi o bloczki jest odejście od powszechnego w innych tytułach przydzielania im czterech poziomów siły (osłabienie zaznacza się przez rotację klocka). Keckley zastosował zamiast tego wymienność punktów siły w zakresie od 1 do 20 (każdy odpowiada plus minus dywizji). W połączeniu z możliwością przemieszczenia tych punktów wzdłuż linii frontu w tajemnicy przed wrogiem zabieg ten daje ogromne możliwości blefu i zaskoczenia. Jest to niewątpliwie główna zaleta tej gry. Sama procedura walki została maksymalnie uproszczona – polega na rzucie kośćmi i zadawaniu strat przy wyrzuceniu 5 i 6 (najczęściej). Dzięki temu rozgrywka jest płynna i nie nuży – taki właśnie cel przyświecał autorowi – grywalność postawił on zdecydowanie na pierwszym miejscu. Mimo to moim zdaniem udało mu się uchwycić charakter Wielkiej Wojny na Zachodzie – mamy przepisy o okopach, powietrzne walki i rozpoznanie, gazy bojowe, a nawet wojnę podwodną i symulację wydarzeń na froncie wschodnim. Na uwagę zasługuje również dodanie scenariusza jednoosobowego (gramy jako alianci w latach 1917-1918), który został bardzo dobrze przemyślany, chociaż nie wiem, czy nie jest zbyt trudny. Myślę, że warto się samemu przekonać zamawiając tą doskonałą grę, szczególnie teraz, gdy waluta amerykańska stoi niżej, a Planszomania jako jedna z pierwszych zareagowała na to obniżką cen gier zza oceanu. Polecam nawet słabo zaawansowanym wargamerom!