gry planszowe wojenne > Days of Ire: Budapest 1956
GRY WOJENNE
logo przedmiotu Days of Ire: Budapest 1956

Days of Ire: Budapest 1956

Strategiczna gra karciana o powstaniu na Węgrzech w 1956

cena:

289.90 PLN
dostępność: na zamówienie
wysyłamy w: ok. 7 - 30 dni

dodaj do koszyka
Produkt na zamówienie: realizacja pod warunkiem dostępności u dostawcy.

Podstawowe informacje:


liczba graczy: od 1 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: od 60 do 90 min.

wydawca: Cloud Island (2016)
projektant: Katalin Nimmerfroh , Dávid Turczi , Mihály Vincze

wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska

Opis w serwisie BGG

Opis


It's 1956, and waves of protest in Poland are once again showing cracks of the Eastern European communist bloc. Emboldened by these signs, students and intellectuals in Budapest, the Hungarian capital, organize a protest of previously unseen magnitudes. As the communist leadership sweeps in to kill the movement in its tracks a violent response is provoked, thus sparking the Revolution of the 23rd of October.

One player takes charge of the Soviet forces trying to shape the headlines to his liking and uses the militia and snipers of the State Protection Authority to stop the revolutionaries at all cost. The other player(s) (from 1-3 opponents) co-operatively play as the ringleaders of the revolutionary forces collecting resources (represented as icons on their cards) and recruiting other fighters to ensure the revolution's events end up in favor of their side, while fighting off tanks and soldiers in this exciting, historically inspired card driven game.

Days of Ire: Budapest 1956 is played over seven days — the last week of October 1956. The Soviet commander plays headline cards at the beginning of every turn, gathering Command Points and triggering effects that sometimes help, sometimes hinder the revolutionary effort. This card-play, reminiscent of well-known card-driven wargames (CDG) such as Twilight Struggle or Labyrinth: War on Terror, is what drives the tempo and the strategic thrust of the game. The other player(s) form the revolutionary side. They collect cards and fighters for two reasons: to resolve events for boosts to their side, and to fight off militia, snipers, and Soviet tanks in a drastic fight for survival. They have to manage their positions while spreading across Budapest, carefully dividing their actions as a team and always keeping an eye on their morale lest they run out of cards. This team-playing aspect — reminiscent of highly successful cooperative games such as Pandemic — guarantees ease of access to players who would otherwise be more intimidated by a traditional CDG.

If any of the revolutionary ringleaders suffer too many wounds, or if they fail to resolve enough events by the end of the game, history changes and the revolution falls. But if they keep the streets of Budapest free from oppression, the revolution lives on, to fight another day.

Historical Note: In real life, the revolution succeeded, and Hungary was free for less than a week. On the 4th of November, the Soviet forces quickly recaptured the country, but that is a subject for a different game...

Recenzje naszych klientów:


zaloguj się jeżeli chcesz dodać własną



dodano: 2021-09-29 Wojenny Pandemic w czasie powstania na Węgrzech w 1956 r autor: chwiedczal

Days of Ire: Budapest 1956 jest to gra będąca swoistą hybrydą gry wojennej (choć w tym wypadku wypadałoby doprecyzować i powiedzieć bardziej - historyczno/strategicznej) i gry wykorzystuje pewne mechaniki gry Euro, które na pierwszy rzut oka mogą przypominać te, które już znamy ze znanej gry "Pandemic". Tematycznie, gra osadzona w 1956 roku odtwarza bunt i powstanie Węgrów przeciwko komunistycznej dominacji, która to odbywała się pod dyktandem Związku Radzieckiego. Gra, wykorzystuje znaną mechanikę kart CDG i dedukowana jest dla graczy od 1 do 4. Co ciekawe, w zależności od ilości graczy posiada różne tryby rozgrywki; i tak w trybie "konfliktu" jeden z graczy, reprezentujący rządzące siły komunistyczne, stara się uniemożliwić wygraną pozostałym graczom, którzy kooperują ze sobą, by udanie przeprowadzić powstanie na terenie Budapesztu. Poszczególni gracze są reprezentowani przez sylwetki rewolucjonistów, które w tym wypadku są bardziej abstrakcyjne niż historyczne i starają się zoptymalizować swoje działania na mapie poprzez kooperację i radzenie sobie z różnymi przeszkodami, militarnymi i politycznymi, jakie generuje gracz reprezentujący system komunistyczny. Gra ma też drugi tryb, typowo kooperacyjny, w którym to siłami komunistycznymi zarządza zaszyty w grze system a wszyscy mają za zadanie go pokonać. W tym trybie najbardziej przypomina słynną "Pandemię", gdyż gracze współpracując i przenosząc się z lokacji do lokacji po mapie Budapesztu, starają zaradzić różnym kryzysom generowanym przez AI gry i udanie przeprowadzić powstanie. Z uwagi na 2 z wymienionych trybów gry, gra świetnie nadaje się tez do rozgrywki solo z uwagi na brak wymaganego ludzkiego przeciwnika, bo w tym trybie jego rolę pełni sama gra. Co do samego wydania, to gra jest wydana bardzo atrakcyjnie, zarówno karty jak i "twarda" plansza posiadają przepiękną oprawę graficzną, pozwalająca na wczucie się w klimat odtwarzanego konfliktu. Jako ciekawostkę wydałoby nadmienić, że gra posiada kolejną część zatytułowaną: "Nights of Budapest" symulującą dalsze losy powstania i wojskowa interwencję rosyjską, osadzoną już jednak nieco w w innej mechanice, przypominającą bardziej typową już dla gier wojennych. Podsumowując, gra jest godna polecenia dla graczy zarówno lubiących gry wojenne jak i euro ale też i dla tych, którzy chcieliby spróbować rozpocząć swoją przygodę z grami odtwarzającym historyczne konflikty w przyjaznej formie, przypominającej już doskonale znaną mechanikę z "Królowej" gier kooperacyjnych.