GRY RODZINNE
10 days in Europe
Pakuj się. Masz 10 dni na podróż przez Europę
cena:
109.00 PLNwysyłamy w: niedostępny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: od 2 do 4
wiek: od 10 lat
czas gry: ok. 30 min.
wydawca: Out of the Box
projektant: Alan R. Moon , Aaron Weissblum
wersja językowa: angielska
instrukcja: angielska
Opis
You have 10 DAYS IN EUROPE – Chart your course from start to finish using destination and transportation tiles. With a little luck and clever planning, you just might outwit your fellow travelers. The game contains a Game Board Map of Europe, Destination Tiles representing the countries, and Transportation Tiles for making connections by plane or boat.
10 days in Europe to bardzo sympatyczna gra rodzinna. Najwdzięczniejszymi partnerami będą dzieciaki w wieku 8-10 lat i osoby, które nie grają w bardziej złożone tytuły (mamy, babcie, ciocie itp.). Według mnie optymalna liczba graczy - 3 osoby.
W pudełku dostajemy planszę, drewniane podstawki, 48 kartoników z nazwami państw i 19 kartoników reprezentujących środki transportu. Plansza przedstawia mapę Europy (kilka szczegółów różni ją od aktualnej mapy politycznej) i dozwolone połączenia między państwami. Gracze mogą podróżować pieszo przez sąsiednie granice, mosty i na promach. Mosty i promy są oznaczone odpowiednio ciągłą i przerywaną linią. Granice morskie są pokonywane statkami (potrzebny jest kartonik z nazwą odpowiedniego akwenu). Z jednego państwa do drugiego o identycznym kolorze można dostać się samolotem odpowiedniego koloru.
Na kartonikach państw, obok nazwy jest kolorowy zarys danego kraju i wymieniona stolica (bardzo ciekawy element edukacyjny).
O co chodzi? Trzeba ułożyć 10 kartoników w kolejności – tak, żeby stanowiły trasę wycieczki. Piesze przekroczenie granicy to po prostu dwa kartoniki z nazwami sąsiadujących krajów. Droga morska to kartonik z nazwą morza lub oceanu pomiędzy dwoma państwami. Połączenie lotnicze to grupa trzech kartoników w jednym kolorze – państwo startowe, samolot, państwo docelowe.
Ostatnia rzecz – jak układamy trasę naszej wycieczki? Zamieniać kartoników w podstawce nie wolno!
Gra zaczyna się od uzupełnienia podstawek losowo wybranymi kartonikami. Każdy wylosowany na dowolne puste miejsce. Potem tworzymy stos i odkrywamy trzy kartoniki. Teraz każdy gracz ma do wyboru – ciągnie jeden kartonik z odkrytych lub z zakrytego stosu i ZAMIENIA z dowolnym ze swojej podstawki. Niepotrzebny ląduje na wybranym odkrytym (można w ten sposób zasłaniać innym potrzebne kartoniki). Jeżeli wyciągnięty kartonik nie pasuje, można odrzucić go od razu. W ten sposób w trakcie gry powstają cztery stosy – jeden zakryty i trzy odkryte. Dociągamy dowolny kartonik z wierzchu, odkładamy zawsze na wybrany stos odkryty.
I to już wszystko. Kto pierwszy ułoży trasę wycieczki i nie pomyli się w połączeniach, wygrywa. Rozpisałam się, bo instrukcja jest po angielsku. Aha – nazwy krajów też po angielsku. Dla mnie super. Edukacja przez zabawę.
I jeszcze trzy ciekawe warianty znalezione w necie: 1. rozszerzenie czasu wycieczki na 15 dni (wydłużenie czasu gry), 2. obowiązkowy punkt wycieczki – pierwszy wylosowany kartonik ląduje na miejscu nr 6, 3. dozwolone są podróże przez kilka mórz lub oceanów – kartoniki reprezentujące podróż statkiem mogą sąsiadować ze sobą. Do wyboru, do koloru. Gramy z dzieciakami bardzo często.