PROFIL
Historia recenzji i ocen użytkownika the_ka

obrazek
Istanbul (edycja polska)
Rüdiger Dorn w formie,
Istanbul to strategiczna gra przeznaczona dla 2-5 osób. Wykonanie: Płytki lokacji, \"stragany\" graczy, skrót zasad oraz pozostałe kartonowe elementy wykonane z solidnej grubej tektury. Kafelki czytelne, po 1 rozgrywce już nie są potrzebne skróty zasad. Cyfry oznaczające rozkład kafli czytelne tylko w przypadku tych brązowych - te niebieskie i zielone w gorszym świetle mniej czytelne. Rubiny bardzo ładnie się prezentują. Instrukcja krótka i dobrze napisana.

Gra pomimo prostych zasad daje sporo możliwości rozegrania ruchu. W grze nie ma przestojów, szczególnie jeżeli gramy kolejny raz i znamy już działanie kafelków. W swojej turze gracz wykonuje ruch stosikiem pionków zawierającym kupca i jego pomocników (ruch o 1-2 pola) a następnie wykonuje akcję na polu, na którym się zatrzymał (opłata 2 liry za każdego innego kupca na tym kaflu). Aby wykonać akcję pozostawia tam jednego pomocnika albo zabiera z tego kafelka pomocnika, którego wcześniej tam zostawił. Tura gracza jest prosta ale wymaga optymalizacji aby jak najefektywniej poruszać stosik żetonów kupca z pomocnikami. Dodatkowym pionkiem jest członek naszej rodziny, który znajduje się w wiezieniu - po wejściu na pole więzienia przestawiamy go na dowolny kafel ignorując obecność innych pionków. Na kafelkach można spotkać piony przemytnika i burmistrza, którzy podczas spotkania dają dodatkowy profit (przemytnik - surowiec, burmistrz - karta). Wygrywa gracz, który wcześniej zbierze odpowiednią ilość rubinów (2 graczy - 6 rubinów, 3-5 graczy - 5 rubinów).

Istanbuł to szybka gra, w której pomimo prostych zasad jest sporo kombinowania. Dzięki różnorodnemu rozkładowi kafelków, gra zapewni wiele partii i szybko się nie znudzi.

ocena: 9/10


obrazek
Patchwork (edycja angielska)
Genialny Uwe Rosenberg... jak zwykle,
Patchwork to abstrakcyjna gra logiczna przeznaczona dla 2 osób. Wykonanie: Wszystkie tekturowe elementy wykonane z solidnej grubej tekstury (plansza główna - która jest torem czasu, plansze graczy - na których układa się zakupione \"łatki\", kafelki \"łatek\", żetony guzików). Plansza główna jest dwustronna (strony różnią się tylko grafiką). Kafelki \"łatek\" mają unikalne, bardzo ładne grafiki a przy tym są czytelne. Podczas liczenia guzików na łatkach nie ma problemów z ich lokalizacją. Instrukcja bardzo krótka i nie pozostawia żadnych wątpliwości.

Gra jest bardzo szybka. Nie ma przestojów w grze, gdyż swój ruch można już planować w turze przeciwnika. Jedna partia trwa około 20-30 minut. W swojej turze można kupić 1 z pośród 3 dostępnych łatek (płacąc za to guzikami ze swojej puli + przesuwając się o tyle pól na planszy głównej ile wskazuje znacznik czasu na łatce) lub przesunąć się o tyle pól na planszy głównej aby być na polu przed przeciwnikiem i dostać tyle guzików ile pól się pokonało. Dodatkowy przychód guzików (sumujemy guziki widoczne na łatkach na naszej planszy gracza) otrzymuje się po przekroczeniu specjalnie oznakowanych pól na planszy głównej. Trzeba pamiętać aby łatki wykorzystać jak najlepiej, gdyż na końcu gry za każde puste pole na naszej planszy traci się 2pkt zwycięstwa. Gra do wytłumaczenia i grania bardzo prosta ale daje sporo możliwości do kombinowania.

Gra jest bardzo szybka. Pomimo prostych zasad trzeba sporo się nakombinować aby wykorzystać jak najlepiej dobrane \"łatki\". Za niezbyt wygórowaną cenę dostajemy świetną i szybką łamigłówkę dla 2 graczy.

ocena: 9/10


obrazek
Pokolenia: Gospoda
Super dodatek!,
Pokolenia: Gospoda to dodatek do bardzo dobrej gry Pokolenia. Wykonanie: Tak samo jak w podstawowej wersji plansza graczy, plansze pomocnicze jak i pozostałe żetony wykonane z grubej tektury. Dochodzą nowe elementy jak plansza browaru, plansza karczmy oraz zestaw pionków + plansza dla 5 gracza. W związku ze zwiększeniem liczby graczy zarówno cmentarz jak i księga dostały nowe plansze.

Gra wprowadza kilka możliwości. Po pierwsze można grać w 5 osób bez dodawania nowych budynków. Używa się wówczas tylko nowych plansz cmentarza i księgi [są one nakładane na planszę podstawową]. Druga opcją jest zagranie z dodatkiem wprowadzającym gospodę i browar. W browarze możemy zyskać 2 beczki piwa [nowy żeton dobra]. W pojawiają się karty, które wnoszą sporo nowości. Kart przedstawiają postacie, które można zatrudnić w gospodzie. Koszt to zazwyczaj beczka piwa lub monety. Postacie te dają nam dodatkowe punkty, żetony lub inne korzyści podczas gry [zapalona świeczka] lub na jej zakończenie [zgaszona świeczka].

Za niewygórowaną cenę dostajemy świetny dodatek zawierający sporo nowych elementów, wnoszący sporo świeżości do gry. Jeżeli ktoś ma Pokolenia i zaczyna odczuwać schematyczność podstawowej wersji gry to koniecznie musi kupić ten dodatek. Samą grę oceniam na 8/10 a z dodatkiem 9/10.

ocena: 9/10


obrazek
Suburbia
Planszówkowe Sim City,
Suburbia to strategiczna gra typu tile placement przeznaczona dla 1-4 osób. Wykonanie: Zarówno plansza główna, plansze graczy, plansze pomocnicze jak i kafelki budynków wykonane z grubej tektury. Dla każdego gracza kostki drewniane do zaznaczania przychodu i punktów zwycięstwa oraz znaczniki inwestycji [z cieńszej tektury]. Pomoc gracza 2-stronna z przypomnieniem przebiegu tury i szczegółami zakupu kafelka budynku. Kafelki czytelne, z ikonami ułatwiającymi szybkie wyszukiwanie. Instrukcja krótka i dobrze napisana.

Gra jest bardzo dynamiczna. Nie ma przestojów w grze, szczególnie jeżeli ktoś już grał i kojarz budynki. W swojej turze można kupić 1 kafelek z dostępnych na rynku nieruchomości płacąc koszt kafelka oraz koszt zaznaczony na runku nieruchomości [rosnący od lewej do prawej strony]. Zakupiony kafelek wykłada się w swoim mieście tak by stykał się jednym bokiem z już istniejącym kafelkiem. Następnie otrzymuje się profity z tego kafelka, ewentualnie z sąsiadujących kafelków lub innym mających jakiś wpływ na nowo położony kafelek. Innym ruchem jest wybranie żetonu inwestycji czyli użycie już wybudowanego budynku drugi raz poprzez zapłacenie jego kosztu i odpaleniu jego profitów jeszcze raz. Ostatnią możliwością jest wybudowanie kafelka jeziora. Kosztuje on 0$ + ewentualny koszt pokazany na rynku nieruchomości, następnie kafelek odwraca się na druga stronę. Jezioro daje przychód gotówki gdy jej brakuje. Po wykonaniu jednej z tych 3 możliwości gracz uzupełnia rynek nieruchomości i pobiera profity na koniec tury zaznaczone na swojej planszy miasta. Generalnie gra do wytłumaczenia i grania bardzo prosta ale pomimo swych prostych zasad daje sporo możliwości do kombinowania. Dodatkowo każdy na początku gry losuje ukryty cel za który otrzyma dodatkowe punkty na zakończenie jeżeli go zrealizuje. Oprócz ukrytego celu są jeszcze cele ogólne dla wszystkich graczy.

Gra jest szybka i przyjemnie a przy tym czuć klimat budowy miasta. Każda rozgrywka inna dzięki losowym kaflą budynków oraz celów. Za przystępną cenę dostajemy świetną grę, która daje sporo frajdy z rozbudowy własnego miasta.

ocena: 9/10


obrazek
Rialto (edycja polska)
bardzo dobra gra,
Rialto to w miarę szybka gra przeznaczona dla 2-5 osób. Czas gry w zależności od ilości graczy. 2-3 graczy 30-40min, 4-5 40-50min. Gra się dobrze skaluje. W 2 osoby można grać na standardowych zasadach lub wykorzystać specjalny wariant. Wykonanie. Plansza główna oraz żetony wykonane z solidnego, grubego kartonu natomiast plansze graczy z cieńszego kartonu [coś a\'la pocztówka]. Znaczniki dla graczy wykonane z drewna. Plansza to uproszczona mapa Wenecji. Zasad nie jest zbyt dużo a przy tym są dosyć czytelnie opisane. Żetony budynków mają czytelne oznaczenia. Minusem tor punktacji na planszy; jest ciemny i mało czytelny [punkty miedzy latarniami mogą czasem mylić]. Plus za woreczki strunowe w pudełku.

Gra jest stosunkowo szybka. 6 rund, podczas których rozgrywane jest 6 tur. W każdej rundzie gracze zagrywają karty odpowiednie dla danej tury po czym każdy dostaje profit a zwycięzca tury dodatkowo bonus. Można zwiększać inicjatywę, budować mosty i gondole [wykładając żeton decydujemy tym samym, które dzielnice dostaną więcej punktów na koniec gry], budować budynki [dodatkowe bonusy podczas gry], zbierać monety [potrzebne by aktywować budynki] oraz wstawiać mieszczan do dzielnicy [dodatkowe punkty za dzielnice].

Kolejna gra S.Felda, w której temat nie ma znaczenia - liczą się tylko \"zębatki\" i ich jak najlepsze wykonanie. Lżejsza gra S.Felda ale kolejny raz godna polecenia.

ocena: 8/10


obrazek
Macao (angielska)
świetna,
Macao to strategiczna gra przeznaczona dla 2-4 osób. Wykonanie. Zarówno plansza główna jak i plansze graczy wykonane z solidnego, grubego kartonu natomiast pozostałem żetony z cieńszego kartonu ale wystarczająco solidnego. Drewniane elementy występują w postaci surowców i kości do rzucania. Bardzo ładna plansza z uproszczonym rozkładem europejskich miast oraz miastem Macao podzielonym na dzielnice. Zasady są spisane czytelnie a dodatkowo na marginesie instrukcji są wytłuszczone skrócone zasady każdego etapu. Karty są małe ale czytelne. Zamiast napisów mogły by być użyte symbole, które byłby czytelniejsze a poza tym gra stała by się niezależna językowo.

Na początku losujemy karty biur i układamy po 2 wzdłuż planszy w odpowiednich miejscach. Gra trwa 12 tur. Co turę pojawią się 2 karty biur + 4 dodatkowe karty budynków/osób. Powoduje to że każda rozgrywka będzie inna. Następnie rzuca się kośćmi i wybiera 2 z nich. Im wyższy numer wybierzemy tym więcej kosteczek dostaniemy... ale za to dużo później (np zielona 4 daje 4 zielone kosteczki ale do wykorzystania za 4 rundy). Trzeba dobrze planować gdyż brak kosteczek w danej rudzie lub za duża ilość posiadanych ale nie kupionych kart daje ujemne punkty. Jak to zwykle w grach S.Felda trzeba tworzyć \"zębatki\". Jedna karta da nam kostkę, która zamienimy za pomocą innej na pieniądze, które wydamy na coś innego za pomocą kolejnej karty. Możemy również kupować dzielnice Macao, na których są losowo rozłożone surowce, które dadzą nam punkty po dostarczeniu ich do odpowiednich portów. Na końcu gry dostaniemy jeszcze punkty za dzielnice (największą połączoną naszymi żetonami).

Jak zwykle w grach S.Felda nie temat czy wykonanie jest ważne ale \"zębatki\" i ich jak najlepsze wykonanie. Dzięki sporej ilości kart i rzutami kostkami, każda rozgrywka będzie inna. Kolejna świetna gra pana Felda.

ocena: 9/10


obrazek
Protektor Matowy przeźroczysty 66x91 mm
dobre,
Koszulki zamówiłem w większej ilości do Władcy Pierścieni LCG dlatego cena miała znaczenie. Ogólnie koszulki wykonane dobrze poza poza paroma mankamentami - trafiło sie kilka koszulek uszkodzonych (w koszulkach FFG nidgy się coś takiego nie trafiło), niektóre mają różną wysokość (różnią się o jakiś 1mm - 0,5mm). Szerokość jest już ok we wszystkich.

Dobre jeżeli potrzebujemy dużej ilości koszulek i zależ nam na cenie, w innym przypadku polecam koszulki FFG.


obrazek
Myrmes
świetna,
Myrmes to strategiczna gra typu worker placement przeznaczona dla 2-4 osób. Wykonanie na bardzo dobrym poziomie. Zarówno plansza jak i żetony (feromony, specjalne żetony, żetony robaków, żetony celów) wykonane z grubego trwałego kartonu. Dodatkowo plastikowe bardzo ładnie odwzorowane mróweczki oraz sporo drewnianych elementów. Pomimo solidnego wykonania wkradł się błąd w druku (na części żetonów specjalnych źle nadrukowano kolory kostek). Błąd ten jednak nie przeszkadza w grze. Plansze graczy wykonano z dużo cieńszego kartonu (pocztówkowy - coś w stylu kart gracza z Ora et Labora). Gra wymaga sporo myślenia i planowania ruchów naprzód. W grze występuje niewiele losowości (losowo rozkładane robaki oraz zadania).
Ciekawie wygląda pomoc na planszach graczy w postaci oznaczenia cyframi kolejności faz w każdej turze. Jest to bardzo czytelne i ułatwia rozgrywkę.

Gra składa się z 3 lata, które z kolei składają się z 4 pór roku. Wiosna, lato i jesień rozgrywane są normalnie po czym zaraz po jesieni nastepuje zima czyli żywienie. Podczas zimy nie rozgrywa się tury lecz tylko i wyłącznie żywi. Rzucamy kostkami, które następnie wskazują wydarzenie jakie będzie obowiązywać w danej porze roku. Wydarzenie można zmienić poprzez wydanie odpowiedniej ilości kostek \"larw\". Głównym celem gry są zadania, które dostarczają sporej ilości punktów. Negatywnej interakcji praktycznie brak. Niestety nie da się walczyć z innymi mrówkami, zresztą i tak nie ma za wiele czasu by przeszkadzać innym.

Generalnie gra wymaga sporo myślenia i nie jest łatwą grą. Losowo rozkładane zadania powodują, że gra się szybko nie znudzi. Długo się nie zastanawiałem i wiem że to był świetny wybór wart swojej ceny.

ocena: 9,5/10


obrazek
Tzolkin: Kalendarz Majów
świetna,
Tzolk\'in: Kalendarz Majów to strategiczna gra typu worker placement przeznaczona dla 2-4 osób. Zarówno plansza jak i pozostałe żetony z grubego i trwałego kartonu. Dodatkowo drewniane pionki graczy oraz plastikowe ale bardzo ładne czaszki. Koła zębate działają bardzo dobrze, nic się nie zacina. Plansza prezentuje się znakomicie. Składana jest z puzzli przy czym bezproblemowo się składa bez konieczności odpinania kół zębatych. Zasad nie jest wiele i są spisane bardzo przejrzyście. Symbole na planszy są bardzo czytelne i po jednej rozgrywce już nie trzeba sprawdzać jaki ruch wykonuje się na danym polu. Pudełko po brzegi wypchane komponentami. Gra bardzo dobrze się skaluje. Przy 2 i 3 graczach nie wykorzystane pionki robotników nieużywanych kolorów są losowo rozkładane na kołach i zostają tam do końca gry dzieki czemu nie jest za luźno na kołach.

Gra jest bardzo dynamiczna. Na początko losujemy 4 startowe żetony z dobrami/bonusami po czym wybieramy 2 z nich. Powoduje to że każda rozgrywka będzie inna. W swojej turze wystawiamy robotników i płacimy za nich kukurydzę lub zdejmujemy ich z koła i otrzymujemy dobra zaznaczone przy polu, z którego zdjeliśmy pracownika. Dodatkowo zawsze można poprosić bogów o kukurydzę i uzupełnić ją do 3 sztuk (coś na wzór W roku smoka). Im później zdejmiemy robotnika z koła tym lepsze profity otrzymamy.
W grze występują 4 etapy. W każdym z nich musimy wyżywić naszych robotników oraz dodatkowo dostajemy w etapie 1 i 3 bonusowe surowce za pozycję w świątyniach a w etapie 2 i 4 punkty za pozycję w świątyniach. Dodatko punktujemy za budynki, na kole Chichen Itza oraz z monumentów.

Pięknie wykonana gra z ciekawym elementem kół zębatych, łatwe zasady, sporo wyborów w pudełku wypchanym po brzegi komponentami wysokiej jakości. Dla mnie gra jest świetna


ocena: 9,5/10


obrazek
Antike Duellum (uszkodzony)
nowa Antika,
Antike Duellum to strategiczna gra przeznaczona dla 2 osób wykorzystujaca mechanizm \"rondla\". Jest to zmodyfikowana wersja gry Antike dostosowana do 2 gracz. Wykonanie: Jak zawsze nie zawiodłem się na PD-Games. Solidna dwustronna plansza, pozostałem elementy jak znaczniki miast, mur, monety oraz surowce również grube i solidne. 74 drewniane elementy (statki, żołnierze, światynie i inne znaczniki). Dodatkowo jak zawsze w grach pana Gerdtsa znajdziemy książeczkę z tłem historycznym, oraz dwustronną pomoc dla graczy (jedna strona z objaśnieniem rondla druga pokazuje poczatkowe rozstawienie). Plansza dwustronną - przedstawia 2 mapy (Rzym - Kartagena oraz Persja - Grecja). Instrukcja jak zawsze napisana zwięźle i po jednokrotnym przeczytaniu nie ma się wątpliwości.

Gra oparta jest na rondlu przez co gra się naprawdę szybko, nie ma przestojów i zawsze można już wcześniej w turze przeciwnika zaplanować swój ruch. Gra kończy się gdy ktoś zdobedzie 9 punktów, które to dostaje się za spełnienie określonych działań. Punkty zdobywamy w 5 dziedzinach. Jedne dostajemy za atak na przeciwnika (niszczenie świątyń przeciwnika), inne za kontrolę (kontrola kolejnego miasta 5,10,15,itd, morza 7,14), za rozwój wiedzy (5 technologi) oraz za budowę własnych świątyń (3,6,9 i 12 świątynia). Daje to sporo możliwości wyboru strategi. Ciekawym elementem zastosowanym w grze jest otrzymywanie przez przeciwnika 1 z 3 dostępnych kart wydarzeń, które to przeciwnik wybiera w momencie gdy druga osoba zdobywa punkt zwycięstwa. Jest to rekompensata w postaci karty wydarzenia, która daje nam określone profity.

Ropzgrywka jest szybka i dynamiczna. Pierwsza rozgrywka może zająć trochę więcej czasu niż napisane 60 minut (75-90). Rondel zapewnia dynamiczną rozgrywkę - swój ruch można planować w turze przeciwnika. Poza losowo rozkładanymi 3 kartami wydarzeń brak w grze losowości.

ocena: 8,5/10


obrazek
Władca Pierścieni LCG - Zestaw podstawowy
świetna,
Władca Pierścieni to karciana gra dla 1-4 osób. Tematem gry jest Władca Pierścieni. W grze dowodzimy, bądź spotykamy postacie ze świata J.R.R.Tolkiena ale możemy i spotkać nowe, wymyślone na potrzeby gry postacie czy potwory. Grafiki na kartach są prześliczne. Same karty są dosyć miękkie więc radzę zaopatrzyć się w koszulki ochronne. Oprócz kart dostajemy plansze zagrożenia, znaczniki podróży, ran, zasobów oraz pierwszego gracza - na szczęście te elementy wykonane są z grubej tektury więc posłużą na długo. W pudełku brak \"organizera\" na kart (jak w Nightfall czy Dominionie) co jest dużym minusem.

Gra jest grą kooperacyjną. Budujemy talię gracza z 4 dostepnych sfer po czym mierzymy się sami bądź też wspólnie z innymi graczami z konkretnym scenariuszem. Scenariusze mają różny poziom trudności i są składane z konkretnych grup kart. Rozgrywka trwa około 30 minut a samo przygotowanie do niej jest bardzo krótki. Jest to karcianka typu LCG - czyli kupując dodatek w pudełku mamy okreslone karty w okreslonej liczbie (a nie jak w przypadku CCG paczki z losowymi kartami). Dzięki temu kupując dodatek mamy zapewnione wszystkie karty, które wyszły w ramach dodatku. Gra jest szybka i trzyma w napięciu. Gra zmienia się praktycznie co turę. W podstawce mamy dostępne 3 scenariusze (poziom trudności 1/10, 4/10 i 7/10). Scenariusze różnią się od siebie nie tylko kartami jakie są w nim zawarte lecz również formą. Czasem będziemy musieli kogoś strzec, innym razem poprostu pokać wrogów a jeszczed innym znaleźć konkretny przedmiot.
W grze dostępne są 4 decki (w oparciu o 1 z 4 stref wpływów). Możmy budować monodecki w oparciu o 1 sferę lub mieszać sfery. Możliwości budowy tali jest tak wiele że gra na pewno szybko się nie znudzi, poza tym wraz z kolejnym dodatkiem dochodzą nowe scenariusze rozgrywki (mały dodatek 1 scenariusz, duży dodatek 3 scenariusze).

Świetna karcianka w klimacie Śródźiemia zarówno dla 1 osoby jak i w trybie kooperacyjnym dla 2-4 osób. Gra się szybko, rozgrywki są niepowtarzalne a różnorodność scenariuszy gwarantuje że gra szybko się nie znudzi. Jedyny minus to brak przegródek w pudełku (jak w Nightfallu). Polecam każdemu fanowi karcianek i klimatów ksiażek J.R.R.Tolkiena.

ocena: 9/10


obrazek
Pokolenia
bardzo dobra,
Pokolenia to lżejsza gra strategiczna typu worker placement przeznaczona dla 2-4 osób. Wykonanie: Zarówno plansza główna, plansze graczy, plansze pomocnicze jak i pozostałe żetony w grze wykonane z grubej tektury więc na pewno posłużą długo. Pionki jak i kosteczki wykonane z drewna. Dodatkowo 2 materiałowe worki - jeden do losowania kostek a drugi do losowania pionków podczas mszy. Plansza bardzo ładnie wykonana a przy tym czytelna. Instrukcja dosyć obszerna lecz po 2-3 rozgrywkach nie ma już wątpliwości.

Gra się bardzo dynamicznie, praktycznie nie ma przestojów w grze. Co turę losowane są kolorowe kostki na odpowiednie pola akcji. Wyborów sporo ale nie odczuwa się przestojów w rozgrywce. Interakcja praktycznie nie istnieje, chyba że podbieranie kostek. Najważniejsze jednak jest aby \"umrzeć w dobry momencie\" i trafić do księgi za co dostaniemy na końcu dodatkowe punkty zamiast wylądować na cmentarzu za kościołem co nie przyniesie nam żadnych punktów. Koniec gry nastepuje po tym jak zostanie zapełniona księga lub cmentarz.

Gra jest szybka i przyjemnie. Jest sporo decyzji ale nie powodują one jednak przestojów w grze. Pomimo \"umierania\" śmiało można grać w gronie rodzinnym. Pomimo losowego rozkładania koste i żetonów towarów po kilku rozgrywkach niestety może się wkraść schematyczność rozgrywki.

ocena: 8/10


obrazek
Troyes (edycja angielska)
Rewelacja,
Troyes to cięższa gra strategiczna typu worker placement przeznaczona dla 2-4 osób. Co do wykonania to elementy naprawdę na bdb poziomie, plansza, monety i punkty wykonane z grubego kartonu dodatkowo drewniane elementy w postaci kostek i meeple. Bardzo orginalne i klimatyczne grafiki, które nie każdemu muszą się spodobać (mi akurat bardzo się podobają). Zasad nie jest dużo ale dla początkujących graczy mogą stanowić wyzwanie. Po kliku karty z symbolami są na tyle czytelne ze nie trzeba już sięgać po kartę pomocy. Dzięki większej ilośći eventów, kart postaci i activity cards, każda rozgrywka jest inny co daje grze naprawdę duża regrywalność.

Sama gra jest bardzo dynamiczna, co turę rzucamy kostkami, które następnie wykorzystujemy na kilka sposobów. Pomimo rzucania kostkami a przez to losowych wyników gra jest tak skonstruowana aby zapanowac nad losowością poprzez przezucanie kostek, obracanie kostek czy też poprostu podkupowanie kostek od innych graczy. Co ture pojawia się nowe wydarzenie, z którym trzeba \"walczyć\", pojawiają się nowe pola akcji na których możemy wykorzystywać kostki. Dodatkowo na końcu dostajemy dodatkowe punkty za karty postaci (naszą oraz te wylosowane przez przeciwników, które są odkrywane na koniec gry) więc musimy śledzić co robią inni gracze aby zapunktować za karty postaci.

Generalnie jest cięższa gra ze sporo negatywną interakcją. Rozgrywka jest dynamiczna a każda partia zupełnie inna. Gra warta swojej ceny.

ocena: 9,5/10


obrazek
Navegador
świetna,
Navegador to ekonomiczna gra przeznaczona dla 2-5 osób. Bardzo dobrze się skaluje aczkolwiek najczęściej gramy w 2 osoby i gra się bardzo przyjemnie. Wykonanie na wysokim poziomie, bardzo ładna klimatyczna i duża mapa, drewniane komponenty (pionki gracza, statki, żetony odkrywców) oraz sporo żetonów z surowcami i pieniędzmi. Pomimo prostych zasad gra oferuje sporo możliwości a wykonywanie ruchów jest bardzo płynne. Zasady są dosyć proste a dodatkowo dołączono podręczną kartę wyjaśniającą możliwe ruchy.
Rozgrywka przebiega bardzo płynnie dzięki wybieraniu ruchów za pomocą rondla. Bardzo fajnie działa rynek, dzięki któremu można manipulować cenami surowców. Ważnym elementem są przywileje. Dzięki niem zdobywamy więcej punktów na końcu gry. W grze raczej brak negatywnej interakcji (co najwyżej podbieranie nowoodkrytych surowców).

ocena: 8,5/10


obrazek
Santiago de Cuba (edycja niemiecka)
ciekawa gra,
Santiago de Cuba to lekka gra strategiczna. Proste zasady do wytłumaczenia w 5 minut. Czas gry około 40-60 minut.

Dzięki losowemu rozłożeniu \"kubańczyków\" oraz budynków a także różnego zapotrzebowania statków na surowce gra za każdym razem wygląda inaczej i zmusza do tworzenia nowych strategi. Gra wydana bardzo ładnie, płytki z budynkami i \"kubańczykami\" z twardej tektury, podobnie jak pieniądze i punkty.

Bardzo dobra pozycja z gatunku średnich (pod względem ciżkości) gier ekonomiczno-strategicznych.

ocena: 8/10


obrazek
Portobello Market
,
Bardzo ciekawa pozycja jako wstęp przed dłuższą bardziej skomplikowaną grą. Szybka rozgrywka, proste zasady i bardzo ładne wykonanie. Gra nie jest skomplikowana ale daje sporo możliwości kombinowania a dzięki losowo dobieranym klientom każda rozgrywka będzie się różnić. Bardzo dobrze się skaluje.
Wyrażę podobną opinie jak przedmówcy... gra niedoceniona a naprawdę warto zagrać.

ocena: 7/10


obrazek
Ora et Labora
rewelacja,
Kolejna rewelacyjna gra Uwe Rosenbera. Tym razem cięższa strategia wymagająca sporo myślenia. Bardzo dobrze się skaluje , świetnie gra się na 2 jak i na więcej osób. Sporo kombinowania a dzięki zerowej losowości praktycznie wszystko zależy od nas a nie od przypadku. Kierat i żetony bdb jakości, plansze graczy i dodatkowe tereny może troszkę za cienkie ale patrząc na cena/jakość 5+.

Dla fanów Uwe pozycja obowiązkowa a i pozostali miłośnicy cięższych gier ekonomicznych nie zawiadom się.

Polecam dokupić koszulki Koszulki Mini European Red, nie są konieczne bo karty generalnie leżą na stole i nie są trzymane w rękach.


obrazek
Koszulki Mini European Red
,
Koszulki warte swojej ceny. Fakt jest ich tylko 50 za tę cenę ale w pełni rekompensują to jakość ich wykonania. Kupione do gry Ora et Labora i jestem w 100% zadowolony. Karty pasują idealnie, zyskały dodatkową sztywność, są bardzo dobrze chronione. Talia tych samych kart w koszulkach stała się 2 razy grubsza.

obrazek
Agricola
,
Świetna gra Uwe, zarówno dla nowych graczy jak i zaawansowanych. Bardzo duża regrywalność dzięki bardzo dużej ilość kart małych uspranień i pomocników. Można grać samemu jak i w większej grupie (1-5) i za każdym razem gra się świetnie. Sama tematyka o prowadzeniu gospodarstwa również bardzo przyjemna. Wykonanie na wysokim poziomie.